dinsdag 17 mei 2011

SWOT- Analyse Ben & Jerry's

Strengths

·         Prestigieuze, succesvol, wereldwijd opererend bedrijf, met een omzet in de VS, Europa en Azië, die synoniem is met maatschappelijke verantwoordelijkheid en milieuactivisme. Bijvoorbeeld, zijn de producten verpakt in ongebleekte kartonnen verpakkingen.

·         Ben & Jerry's schenkt ook een minimum van $ 1,1 miljoen voor belastingen winst aan filantropische doelen per jaar. Het bedrijf sponsort PartnerShops, die Ben & Jerry verkooppunten onafhankelijk beheerd en geëxploiteerd door non-profit organisaties zoals Goodwill Industries. Het bedrijf is ook betrokken bij andere goede doelen, met betrekking van opwarming van de aarde.

·         Het bedrijf verkoopt haar kleurrijk genoemd ijs, ijs nieuwigheden, en bevroren yoghurt onder merknamen zoals Chunky Monkey, Phish Food, en Cherry Garcia. Het merk heeft 750 Ben & Jerry filialen wereldwijd.

·         Ben en Jerry's werd gekocht door Unilever in 2000, maar ze waren nog steeds in staat om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid  te behouden en hield beide mede-oprichters nauw betrokken bij productontwikkeling. Hun merk is aanvulling op de bestaande ijsmerken van Unilever

·         In 2007 Ben en Jerry's mede-oprichters, Ben Cohen en Jerry Greenfield werden gevraagd om samen met Lance Armstrong te presenteren over schone technologie en alternatieve energiebronnen op de Ernst & Young nationale ondernemer van het jaar awards.

·         In 2008, werd het marktaandeel tweede slechts Haagen-Dazs had een 44% marktaandeel, terwijl Ben en Jerry's was 36%.

Weaknesses

·         In 2006 werd de voormalige CFO Stuart Wiles veroordeeld wegens verduistering van 300.000 dollar van het bedrijf tijdens zijn loopbaan bij Ben & Jerry's, die van 2000 tot 2004 liep.

·         In 2006 moesten ze stoppen met het gebruik Michael Foods als hun ei leverancier, te wijten aan slechte PR van de Humane Society, die beweerde dat Michel Foods kippen onmenselijk behandeld

·         Ze behaalde succes, ondanks verschillende corporate zwakke punten. De zwakste punten waren een slecht managment en geen duidelijke mission statement. Daarnaast bleven de marketing-en verkoopkosten en administratieve infrastructuur, stijgen. Die 28% steeg tot $ 36,3 miljoen in 1994 van 28,3 miljoen dollar in 1993 en steeg als percentage van de netto-omzet naar 24,4% in 1994 van 20,2% in 1993. Ze haalde een enorme hoeveelheid kapitaal lease in hun doel om hun productie te draaiende te houden met de intense concurrentie.

·         Hun duidelijke focus op meerdere maatschappelijke issues kunnen schadelijk zijn voor de onderneming door het verschuiven van de focus weg van belangrijke zakelijke aangelegenheden, en voegen ook onnodige kosten toe.

Opportunities

·         In de huidige gezondheidsbewuste samenlevingen is de invoering van meer vet-vrij ijs en bevroren yoghurt producten gezond alternatief 

·         Het bieden van allergeen vrije voedsel, zoals glutenvrij en zonder pinda’s

·         Het idee om diepvriezers te verkopen aan supermarkten die niet schadelijke chemische stoffen in de atmosfeer stoten.

·         Zij hebben behoefte aan meer ervaren management voor agressieve groei, stijgende brandstof prijs en de economische crisis. Om de vlakke omzet in hun premium product te doen groeien.

·         In 2008 kochten ze Slim-Fast, die hen in staat stelt om een ​​nieuwe industrie van het gewichtsverlies producten in te voeren. Op hun beurt kunnen zij nu uitbreiden naar nieuwe geografische markten-meer landen, zoals Europa, waar het gewichtsverlies  trend is voelbaar worden.

·         Ze kunnen hun bestaande productlijnen uitbreiden om zo te concurreren met de huismerken die worden aangeboden door supermarkten.

·         Verkoop van Ben en Jerry's premium ijs in Zuid-Amerika (dat is een opkomende markt die nog moet worden gekapitaliseerd op). Er is een groeiende vraag naar premium ijs in nieuwe markten zoals Azië
Threats
·         Een groot deel van hun doelgroep markt is voortdurend in beweging voor hun voorkeur voor producten (de wens om diabetes, obesitas te voorkomen).

·         Consumenten zijn bezorgd over “vetmestende” dessert producten. Vooral Ben en Jerry's doelmarkt, die gewend zijn aan het lezen van voedings-labels.

·         Belangrijke concurrenten, zoals Nestle, Kraft Foods, Dunkin Donuts, en Dean Foods hebben ook concurrentie van de mondiale voedselzekerheid bedrijven met soortgelijke producten. Veel van hun concurrentie lijkt samen te fuseren, om verhandelbare blijven in deze moeilijke economie.

·         De prijzen van alle zuivelproducten stijgt wereldwijd, als gevolg van wat sommigen noemen een "perfecte storm" van lage aanbod en een grote vraag. Er is een duidelijke mogelijkheid dat hun niet genoeg melk om de vraag te voldoen, en dat zou er een wereldwijde melk tekort zijn.

·         Magere melkpoeder (dat is gemakkelijker te vervoeren dan verse melk) wordt gebruikt in een breed scala van levensmiddelen, en in 2009 de prijs schoot omhoog naar niveaus over de hele wereld record, bijna tweemaal zo hoog als het jaar daarvoor. De winkel prijzen stegen, een tekort aan boter, kaas prijzen gingen omhoog en dan de groothandelsprijzen stegen ook.

1 opmerking: